Sensacyjne ustalenia archeologów na terenie Kujaw

Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
Kwiecień 20, 2024, 07:42:40

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane

Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja Admin kontakt BLOG
Strony: [1] Do dołu Drukuj
Autor WÄ…tek: Sensacyjne ustalenia archeologów na terenie Kujaw  (Przeczytany 2494 razy)
stokier
MFE detektorysci.pl
Porucznik
***

Pomógł 23
Offline Offline

Wiadomości: 348

« : KwiecieÅ„ 26, 2018, 11:09:02 »

Na terenie Kujaw nawet 2 tys. lat temu przebywali rzymscy żołnierze. Świadczą o tym odkryte fragmenty oporządzenia jeździeckiego i stroju legionistów. Wiele z nich po raz pierwszy odkryto poza granicami Cesarstwa Rzymskiego - mówi dr hab. Bartosz Kontny, z Instytutu Archeologii UW, który dokonał ich identyfikacji.

Na trop Rzymian na terenie Kujaw archeolodzy wpadli dzięki poszukiwaczom skarbów. Ci przekazali część swoich znalezisk badaczom przeszłości. Największa część znalezionych zabytków pochodzi z obszaru pomiędzy wsiami Gąski i Wierzbiczany (woj. kujawsko-pomorskie).

"Wśród wielu przekazanych przedmiotów metalowych były również liczne okucia ze stopu miedzi. Okazało się, że są to unikatowe zdobienia oporządzenia jeździeckiego oraz stroju rzymskich legionistów. Wiele z nich to zabytki unikatowe w tej części Europy" - powiedział dr hab. Bartosz Kontny z Instytutu Archeologii UW, który dokonał ich identyfikacji.

Archeolodzy zaalarmowani znaleziskami dostarczanymi przez poszukiwaczy skarbów sami udali siÄ™ w teren, gdzie przeprowadzili zarówno wykopaliska, jak i badania powierzchniowe. W ten sposób w ostatnich miesiÄ…cach zespół pod kierunkiem Marcina Rudnickiego z Instytutu Archeologii UW natrafiÅ‚ na kolejne zabytki o podobnym charakterze.

"Bardzo mocne dowody"

"To pierwsze bardzo mocne dowody na faktycznÄ… obecność rzymskich żoÅ‚nierzy na obszarach dzisiejszej Polski" - uważa Kontny.

WÅ›ród unikatowych zabytków sÄ… metalowe zawieszki, które zdobiÅ‚y rzemienie rzymskiego oporzÄ…dzenia koÅ„skiego. MiaÅ‚y ksztaÅ‚t fallusów lub wulw (żeÅ„skiego Å‚ona). "ByÅ‚y to amulety, które miaÅ‚y zapewnić szczęście i chronić przed zÅ‚ymi siÅ‚ami, czyli miaÅ‚y znaczenie apotropaiczne" - opowiada dr hab. Kontny.

Jako prawdziwy unikat wÅ›ród analizowanych zabytków archeolog wskazuje pozÅ‚acanÄ…, miedzianÄ… aplikacjÄ™ pasa biodrowego. Przedstawia ona włóczniÄ™ beneficiariusa, czyli wysokiego rangÄ… oficera armii rzymskiej. "ByÅ‚ to atrybut jego wÅ‚adzy" - uważa archeolog.

Tak duże nagromadzenie podobnych rzymskich przedmiotów w innych miejscach na terenie barbarzyÅ„skiej Europy - np. w Å›rodkowych Niemczech (gdzie np. werbowano miejscowÄ… ludność do legionów) jest jednoznacznie wiÄ…zane z fizycznÄ… obecnoÅ›ciÄ… Rzymian.

"Jednak takich punktów jest zaledwie kilka na mapie Europy" - zaznacza archeolog. W jego ocenie tak duże nagromadzenie zabytków związanych z obecnością Rzymian w rejonie Kujaw świadczy o tym, że obszar ten również musiał stanowić regionalne centrum kulturowe i społeczne. "Mogło być również związane ze szlakiem bursztynowym - Rzymianie bardzo cenili ten surowiec" - dodaje naukowiec.

Skąd Rzymianie wzięli się na Kujawach?

W opinii archeologa Rzymianie mogli trafić na obszar dzisiejszych Kujaw z kilku powodów - innych w zależnoÅ›ci od okresu, bo zabytki Å›wiadczÄ…ce o ich obecnoÅ›ci majÄ… od 2 do 1,6 tysiÄ…ca lat.

Pod koniec okresu starożytnoÅ›ci Rzymianie mogli zapuszczać siÄ™ w rejon Kujaw, aby zwerbować wÅ›ród Germanów żoÅ‚nierzy do armii - w tym okresie w legionach sÅ‚użyli również barbarzyÅ„cy, czyli osoby spoza Cesarstwa Rzymskiego. Natomiast pod koniec I w. n.e. Rzymianie mogli trafić na ten teren na proÅ›bÄ™ Lugiów (Wandalów) walczÄ…cych ze Swebami. Archeolodzy uważajÄ…, że wÅ›ród przedstawicieli kultury przeworskiej (zamieszkujÄ…cej m.in. teren Kujaw w pierwszych wiekach naszej ery) byli również Lugiowie.

"Z zapisów rzymskiego historyka Kasjusza Diona wynika, że cesarz Domicjan wysÅ‚aÅ‚ im na pomoc stu jeźdźców. Nie możemy wykluczyć, że niektóre z odkrytych przez nas zabytków to element wyposażenia należącego do jednego z nich" - uważa archeolog.

Badania w rejonie Gąsek i Wierzbiczan prowadzone były w ramach projektu NCN Maestro "Okres wędrówek ludów w dorzeczu Odry i Wisły", którym kieruje prof. Aleksander Bursche z Instytutu Archeologii UW.

Zapisane