Nie noście okularów.

Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
Kwiecień 29, 2024, 16:47:00

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane

Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja Admin kontakt BLOG
Strony: [1] Do dołu Drukuj
Autor WÄ…tek: Nie noÅ›cie okularów.  (Przeczytany 785 razy)
jaca2003
Starszy strzelec
*

Pomógł 0
Offline Offline

Wiadomości: 17


« : Październik 17, 2015, 12:05:49 »

http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,19036536,reklama-z-ss-manem-koszmarny-incydent-na-terenie-obozu-koncentracyjnego.html

Reklama z SS-manem. Incydent na terenie obozu koncentracyjnego

Reklama z SS-manem została powieszona podczas rekonstrukcji historycznej wyzwalania obozu koncentracyjnego


Reklama z SS-manem, promująca zakład optyczny we Wrocławiu zawisła na płocie podczas inscenizacji historycznej. Prokuratura sprawdza, czy doszło do propagowania treści faszystowskich


Zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej w Kłodzku wysłała w tej sprawie 6 października rzecznik praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska, zaalarmowana przez poznańską Fundację Thesaurus, której prezes Piotr Lewandowski zobaczył reklamę wrocławskiego Zakładu Optycznego "Bog Art". Obok hasła "Wiemy, jak dbać o twoje oczy" oraz adresu, telefonu i zakresu oferty zakładu wykorzystano w niej mundur wojsk Waffen-SS, uznanej przez Międzynarodowy Trybunał Wojskowy w Norymberdze za organizację zbrodniczą.

Reklama z SS-manem we WÅ‚odarzu

Reklama pojawiła się na terenie Muzeum Techniki Militarnej Riese-Moltke, które prowadzi Stowarzyszenie "Riese" z Ludwikowic Kłodzkich. Jego założycielem jest Krzysztof Szpakowski, znany obecnie z domniemanego odnalezienia podziemnego hitlerowskiego miasta związanego z kompleksem Riese. Szpakowski jest dzierżawcą jednej z jego części - Włodarza. Raz w roku organizuje tam rekonstrukcje historyczne. Ludzie przebierają się za więźniów obozu Gross-Rosen, hitlerowców, Sowietów i polskich żołnierzy.

Krzysztof Kuśmirski, optyk z Wrocławia, w rekonstrukcjach bierze udział od pięciu lat. Jak mówi Szpakowski, najczęściej gra albo komendanta obozu, albo lekarza obozowego. W zależności od tego zakłada mundur oficera SS lub biały fartuch. W takim też stroju widać go na zdjęciu, które wykorzystano do reklamy jego firmy.

Reklama z SS-manem z trupia czaszką na głowie

Reklama zawisła na płocie podczas niedawnej inscenizacji historycznej. Nie widać na niej wprawdzie symboli SS, ale na czapce jest tzw. totenkopf, czyli trupia czaszka, jaką nosili członkowie tej formacji.

- Ja z tą reklamą nie miałem nic wspólnego - zapewnia Kuśmirski. Mówi, że o materiały do niej poprosił go Szpakowski. Wysłał więc logo zakładu i zdjęcia z poprzednich rekonstrukcji. - Krzysztof gra w naszych rekonstrukcjach bez żadnego wynagrodzenia - tłumaczy Szpakowski. - Pomyślałem, że fajnie byłoby, by reklama jego firmy pojawiła się na imprezie.

Twierdzi, że materiały przekazał grafikowi, który "zrobił to, co zrobił". Dlaczego jednak pozwolono taką reklamę wywiesić? Kuśmirski zapewnia, że sam by takiej reklamy nie zrobił i że zwracał organizatorom rekonstrukcji uwagę, że może być źle odebrana. - Aczkolwiek na zdjęciu nie ma nic, co mogłoby obrażać - utrzymuje Kuśmirski. - To była tylko reklama na potrzeby inscenizacji. Nie chodziło o gloryfikację systemu faszystowskiego.

Szpakowski kwituje: - Tu nie ma propagowania faszyzmu. KtoÅ› bardzo chce sensacji.

Reklama z SS-manem w obozie śmierci

Piotr Lewandowski z Fundacji Thesaurus uważa, że nie można sprawy bagatelizować. - Na zdjęciach widać, że prowadzący zakład optyczny reklamuje się w mundurze zbrodniczej formacji SS. Tymczasem na terenie, na którym zawisła reklama, w czasie wojny był obóz filialny KL Gross-Rosen. Biorąc pod uwagę nieludzkie eksperymenty medyczne prowadzone w obozach koncentracyjnych, taka forma reklamy jest nie tylko nieetyczna, ale naszym zdaniem wyczerpuje znamiona czynu zabronionego - podkreśla.

Anna Tatar ze Stowarzyszenia "Nigdy Więcej", które walczy z rasizmem, ksenofobią i nietolerancją, podkreśla: - Bez względu na kontekst symbolika trupiej czaszki na wojskowej czapce jest ta sama, a w Polsce mamy jasne przepisy w tej kwestii i szerzenie faszyzmu jest zakazane. Taka reklama nie powinna się w ogóle pojawić!

Joanna Grabarczyk ze Stowarzyszenia "Projekt Polska", które realizuje m.in. akcję Hejt Stop, określa wywieszenie reklamy z SS-manem jako obrzydliwe. - Mam nadzieję, że ten pan po takiej reklamie nigdy już nie sprzeda ani jednej pary okularów! Nie wolno rozmydlać mordów i zbrodni!

Pozdrawiam

Zapisane
Strony: [1] Do góry Drukuj 
Skocz do:  

Mazowieckie forum poszukiwaczy skarbów. Firma archeologiczna
Pozycjonowanie z agencjÄ… z Warszawy Skuteczni.pl

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines