Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
Styczeń 18, 2018, 00:43:56

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane

Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Strony: [1] 2 3 Do dołu Drukuj
Autor Wątek: ZYGMUNTÓW-zaginione miasto  (Przeczytany 10025 razy)
rafal81
Porucznik
****

Pomógł 14
Offline Offline

Wiadomości: 365



: Luty 18, 2013, 22:05:39

Kilka kilometrów od mojej rodzinnej miejscowości leży Omięcin. Wieś jakich nie mało w Polsce. Nie ma tam nic nadzwyczajnego, teraz.
Będąc małym chłopcem mama opowiadała mi o zaginionym mieście-ZYGMUNTOWIE, które znajdowało się niopodal Omięcina i które z niewyjaśnionych przyczyn "zapadło" się pod ziemię, opowiadała też o uśpionych rycerzach, którzy czekają aby powstać. Bardzo mnie to opowiadanie zaciekawiło juz wtedy miałem takie ciągotki, ale co może mały chłopaszek. W niedługim czasie poprosiłem księdza wikarego o udostępnienie kroniki parafialnej. Chciałem poczytac o historii parafii, mojej miejscowości no i otym Zygmuntowie.
Rzeczywiście istniało takie miasto, była karczma, kowal i inni rzemieślnicy. Miasto jak na tamte czasy posiadało dużo przywilejów. Tata z kolei opowiadał jak ze swoim tatą a moim dziadkiem jak kopali torf (na opał) wykopywali duże kawałki porcelany. Skąd porcelana w torfie w lesie?
Niedawno chodząc w tamtym rejonie z kanarkiem spotkałem znajomego z pobliskiej wsi, który ma tam pole. Mówi, że czasami zdarza mu się wyorać białe kamienie (piaskowce). Dodam, że ziemia tam jest czerwona, kamienie również. Związane jest to z zawartością rudy żelaza. Prawdopodobnie te białe kamienie były częścią domu lub innego budynku (podmórówka). Dobra dość tego bajdużenia teraz troche faktów.
W 1775 roku na Sejmie Wielkim Zygmunt Siemieński dostał pozwolenie od króla na lokację miasta. Miasto powstało na pustkowiu zwanym "Czerwona Ziemia". Niestety miasto pomimo licznych przywilejów nie rozwijało się i już w 1816 roku przestało istnieć.
O istnieniu Zygmuntowa wspominała również Gazeta Warszawska:

http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=77149

http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=82017
Niedawno byłem tam, ale bez rezultatów, prawdopodobnie źle zlokalizowałem miejsce.
Wyszła mi tylko blacha miedziana, jak z obróbki domu.
Zapisane

"Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nie znajomości przeszłości"
rafal81
Porucznik
****

Pomógł 14
Offline Offline

Wiadomości: 365



Odpowiedz #1 : Luty 19, 2013, 11:12:54

Mapa z zaznaczonym Zygmuntowem. Troche słaba jakość Smutny


* beznazwy.png (340.33 KB, 532x455 - wyświetlony 1132 razy.)
Zapisane

"Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nie znajomości przeszłości"
cesar007
Porucznik
****

Pomógł 18
Offline Offline

Wiadomości: 373


Król Explorer II :* + Profinderek


Odpowiedz #2 : Luty 19, 2013, 12:18:32

Przeszperałem wszytskie mapy jakie posiadam i nic nie znalazłem. O googlach nawet nie wspomnę, poza tym jak wpisałem hasło do wyszukania "zaginione miasta w polsce" to wyskoczyło mi w odpowiedziach - zaginione miasta w polsce porównaj ceny, masakra jakaś  killer
Myślę, że powinieneś złożyć wizytę u księży w okolicznych plebaniach. Może oni mają jakieś stare zapiski o Zygmuntowie. Kościół bardzo skrupulatnie notował i archiwizował informacje na temat miejscowości, ludności itp.
Zapisane

Kto dołki kopie ten znajduje. Tylko potem niech zasypuje!
rafal81
Porucznik
****

Pomógł 14
Offline Offline

Wiadomości: 365



Odpowiedz #3 : Luty 19, 2013, 12:28:56

Mam zamiar sie wybrać na plebanię. Jak pisałem kiedyś czytałem w kronice o tym miasteczku. W googlach wpisz "Zygmuntów" coś tam wyskoczy. Co do map to muszą byc od 1775-1816. W tych latach istniało miasteczko.
Ostatnia zmiana: Luty 19, 2013, 12:46:52 wysłane przez rafal81 Zapisane

"Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nie znajomości przeszłości"
rafal81
Porucznik
****

Pomógł 14
Offline Offline

Wiadomości: 365



Odpowiedz #4 : Luty 21, 2013, 11:07:54

Własnie wróciłem z plebanii, przejżałem kronike parafialną i oto co udało mi się znaleźć.
jak pisałem miasto posiadało wiele przywilejów między innymi w mieście odbywały się jarmarki, było ich 12. Odbywały sie w następujące dni: wigilię św. Agnieszki, św Macieja, św. Józefa, św. Zygmunta, św. Trójcy, Naw. N.M.P., św. Bartłomieja, św Mikołaja, św. Łukasza, św. Michała, św. Marcina, ostatniego nie mogłem rozszyfrować.
Ponadto w każdą sobotę odbywał się targ, gdzie handlowano róznymi towarami, końmi, bydłem.
Pierwszy raz w aktach parafii Wysoka Zygmuntów wymieniany jest w 1771 r. W dniu 24 sierpnia odbył się chrzest dziecka Karola Grota z Zugmuntowa, ojcec chrzestny Ignacy Siemieński.
W 1772 roku dziecko z Zygmuntowa podaje Frater Tomasz Jankowski-pustelnik.
Zygmunt Siemieński, założyciel miasta zmarł 18 stycznia 1783 roku w Krzcięcinie, łowczy mścisławski miał lat około 70. Pochowany został pod ołtarzem św. Mikołaja w Wysokiej. Co do miejsca śmierci to nie wiadomo czy Z. Siemieński przebywał  w Krzcięcinie dłużej, pomieszkiwał, czy też był w odwiedzinach i tam zmarł nagle.
Po liczbie urodzin dzieci należy wnioskować, że Zygmuntów nie rozwijał się. Najwięcej  urodzin było w 1780 6 urodzin.
Ks. proboszcz pisze:
" Miasteczko powinno stać po prawej stronie drogi Wysoka-Omięcin. pokazywano mi jednak wzgórze po lewej stronie tej drogi, gdzie znalazłem resztki cegieł i sporo starych stłuczonych garnków. Ludzie mówią, ze w tym miejscu stał dom i warsztat garncarza. W miasteczku był lekarz, FAYFER, chirurg JANKOWSKI.
Cała droga od Wysokiej do Omięcina była obsadzona lipami, które później zostały sprzedane. Ocalała tylko jedna lipa na której znajdowała się kapliczka. Ja osobiście pamiętam jedną lipę z kapliczką, była naprawdę wiekowa.  Rosła na skrzyżowaniu dróg, gdzie jedna prowadziła właśnie w kierunku Omięcina, Zygmuntowa. Jeśli ktoś przechodził z pielgrzymką przez Wysokę to powinien kojarzyć to skrzyżowanie.
Co do przyczyn upadku miasta to prawdopodobnie nie wytrzymało konkurencji pobliskich miast zwłaszcza Szydłowca.
Zapisane

"Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nie znajomości przeszłości"
rafal81
Porucznik
****

Pomógł 14
Offline Offline

Wiadomości: 365



Odpowiedz #5 : Luty 23, 2013, 08:39:44

W książce "Dekanat Konecki" Ks. Wiśniewski pisze, że wspomniany w poprzednim moim poście pustelnik Tomasz Jankowski był szlachcicem, zmarł w Chrzcięcinie (Krzcięcinie).
Zapisane

"Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nie znajomości przeszłości"
8total4
Kapitan
****

Pomógł 42
Offline Offline

Wiadomości: 448



Odpowiedz #6 : Marzec 13, 2013, 17:21:04

Napisz mi dawny powiat i obecny powiat + gminę, ktore obejmują te ziemie..

Postaram się pomóc w szukaniu źródeł w temacie.
pozdro.
Zapisane
8total4
Kapitan
****

Pomógł 42
Offline Offline

Wiadomości: 448



Odpowiedz #7 : Marzec 13, 2013, 17:51:46

MNISZEK (1408 Mniszek, 1416 Mnyszek, 1427 Mnyschek, 1442 Mnischek, 1452 Mnyschek, Mnysschek, 1460, 1467 Mnyschek, 1462 Mnyssthek, Mnysschek, Mnyschek, 1463-4 MnÄ‚żssek, 1470-80 Mnyschek, Mnischek, Mnysek, Mnyszek, Mnysszek, Mniszek, 1526 Mnischek, Mnissek, 1529 Mnyssek, Mnyschek, 1530 Mnissek, 1531 MnÄ‚ższek, 1538 Mnisek, 1540 Mniszek, 1563 Mnyszek, 1569n. Mniszek; Kam. 128; Nalepa 123-4; Kop.R 245) 20 km na W od Radomia, u zbiegu rz. Jabłonicy i Korzeniówki, dopływu Radomki; ok. 58 km na N od kl., 7 km na SW od → Ciepłej.
1. 1439 pow. iłżecki (ZDM II 541), 1442n. pow. rad. (Mp. IV 1434); 1408n. par. własna (ZDM V 1212).
2. 1439 bp krak. lokuje na surowym korzeniu wieś Korytów [ob. Koryciska] w dąbrowach i lasach między wsią Omięcin, należącą do bpa, a Jabłonicą i M., k. rz. Brannicy (Brannycza) [ob. Jabłonka], nad strumieniem Gawłówka (Gawlowka) płynącym z wsi Wysoka do M. (ib. II 541)1; 1456 graniczy z Chronowem i Strzałkowem (Mp. V/L 47); 1461 graniczy z Chronowem i Łaziskami (ib. 4); 1462 graniczy z wsiami opactwa w Wąchocku: Chronowem, Wawrzyszowem i Rogowem (AG 1858, 1984; BKór. rps 816 162); 1470-80 graniczy z Wawrzyszowem oraz Wawrzyszową czyli Rogową Wolą [ob. Laskowa Wola?] (DLb. III 407-8).

(...)

1463 Kazimierz Jag. na prośbę ww. opatów transumuje oba dok. zamiany M. na Jeżów (AG 1986, 1864); 1464 Jan bp krak. transumuje dok. zamiany M. na Jeżów (ib. 1864); 1467 Rudolf bp lawentyjski i legat pap. na prośbę Jakuba opata wąch. transumuje dok. z 1462 r. w sprawie zamiany Jeżowa na M. i inkorporuje do opactwa w Wąchocku przeorat, czyli prepozyturę w M. z jej przynależnościami i dzies. (ib. 1987); 1467 tenże na prośbę Michała opata święt. transumuje dok. z 1462 r. w sprawie zamiany M. na Jeżów, włączając Jeżów wraz z dzies. do stołu opackiego, w zamian jednak opat musi wypłacać swojemu konw. po 10 grz. rocznie (→ Jeżów, p. 3);
1470-80 drewn. kościół par. Była tu cela opactwa święt. zajmowana przez jednego z Bened., nazywanego prepozytem i prezentowanego przez opata i konw. święt., a instytuowanego przez ordynariusza diecezji. Prep. ten zajmował się obsługą duchową par. oraz zarządem dóbr klaszt., jednakże z powodu znacznej odległości od kl. mgr Michał opat święt. odstąpił wieś i prepozyturę M. Mikołajowi Rzydze, opatowi kl. w Wąchocku, w zamian za wieś Jeżów z dzies. Prep. M. ma dwór, folw.7 i łąki w M. oraz młyn dający mu mlewo. Dzies. snop. i kon. z całej wsi oprócz folw., który dzies. przeznacza na własne potrzeby, wart. do 6 grz., należała niegdyś do kl. święt. i jego prep., teraz bierze ją prep. M. lub kl. wąch. (DLb. II 532; III 237, 413). Do opactwa święt. i prep. M. należała także przed zamianą dzies. snop. i kon. wart. do 6 grz. z łkm. w Łaziskach, która ob. należy do kl. wąch., wybierana jest jednak przez prep. M., oraz dzies. snop. z łkm. w Strzałkowie, ob. także należąca do kl. w Wąchocku (ib. II 532; III 420). Natomiast do prep. M. nadal należą: dzies. snop. i kon. wart. do 4 grz. w Wolicy (ib. II 532; III 415); dzies. snop. z ról 2 karczem w Wawrzyszowie (ib. II 533; III 274, 407) oraz z folw. w Młodnicach i Głogowie (ib. I 307, 310; II 532-3). Okręg par.: M., Głogów, Łaziska, Młodnice, Rogowa, czyli Wawrzyszowska Wola [ob. Laskowa Wola?], należące do rycerzy części wsi Strzałków, Wawrzyszów i Wolica (ib. II 532-3; III 406, też I 307, 310; III 274, 407, 415, 420);
1529 prepozytura zakonna O.Cist., prepozytem z prezenty Rafała opata wąch. jest czcigodny Jan z Szydłowca, do jego uposażenia należy czynsz 5 grz. z 2 młynów oraz dzies. snop. z całego M. wart. 2 grz. i z ról kmiec. w Sokolnikach Mokrych i Konarach wart. po 1,5 grz. (LR 461); 1563 okręg par.: M., Chronów, Chronówek, Głogów, Kaleń, Koryciska, Laskowa Wola, Łaziska, Młodnice, Rogów, Wawrzyszów, Zadąbrów (LS 1564-5 194, 197); 1569, 1570, 1576-7 → p. 3; 1598 drewn. kościół par. konwentualny ś. Jana Chrzciciela, konsekrowany, 4 ołtarze, należy do kl. wąch. Prep. z zakonu Cyst. i 2 wikarych świeckich. Do prep. należy wieś. M. oraz dzies. snop. z folw. w Konarach, z cz. Głogowa, ob. nieoddawana, z Młodnic, folwarczna i kmieca w Sokolnikach, od 2 kmieci w Ciepłej. Rektor szkoły ma dom z ogrodem i dzies. dworskie oraz od 2 kmieci z Chronówka, od 2 szl. w Ciepłej, ob. nieoddawana. Okręg par. jak w 1563 r. plus Strzałków (AVCap. XIV 20-3; LXV 286-6v); 1617 prep. Kaspar Bebnowski O.Cist. i 2 wikarych. Rektor szkoły Maciej z Zegnienina, kantor Stanisław z Wierzbicy (AV VI 412, s. 19-20); 1630 Andrzej Gładki, przeor wąch., buduje drewn. kościół w M., istniejący jeszcze w XIX w. (SG VI 555); 1662 pogłówne z probostwa w M. z czeladzią i poddanymi płacą: pleb. Gładzisz Mniszkowski, kaznodzieja Maciej Daniłowicz, wikary Adam Dąbrowski, gospodarz Aleksander Pełczyński z ż. Agnieszką siostrą proboszcza i z jej siostrą Anną oraz s. Janem, studentem, i cc. Anną i Aleksandrą, parobcy Stanisław Małek i Walenty Dudka, pastuch Stanisław Borucki, dziewki służebne Maryna Woikowska i Jadwiga Kuśnierczanka, pastuch koni Jakub, chłopcy Paweł Kowalik i Stanisław Badur. Świecka służba kościelna: kantor Tomasz Podgórski z ż. Katarzyną, dziewka służebna Anna Sieczkowka, organista Grzegorz Hebda z ż. Anną, Katarzyna Cirka, komornica Jadwiga Wlaztowa wd., chłopiec Stanisław (ASK I/67 119); 1662 kościół należy do kl. wąch., jest tu prep. z 2 księżmi-wikarymi, 2 kościelnych z rodzinami, 2 komor. (ib. 126v); 1662 pleb., wikary i kaznodzieja, 1236 parafian (Osad. rad. II 32); 1747-8 szpital (Osad. rad. II 15); 1781 kościół konsekrowany, prep. Ludwik Adamek O.Cist., instytuowany w tym roku (AV XIV 7v-18); 1787 okręg par. jak w 1563 r. plus "attynencya Szabas", 5 młynów: stary, nowy, gozdziawski, sorzyński, branice i karczma zielona, par. liczy 1742 mkw, w tym 82 Żydów (Spis I 408; II 129-30); 1789 ks. Józef Adamski O.Cist., prowizor kl. wąch. i pleb. M, dochód 735/4 zł, a z prebendy należącej do ks. Celińskiego, Cyst. wąch., dochód 251 zł (Osad rad. I 37, II 241-2).

całość: http://www.slownik.ihpan.edu.pl/search.php?q=Omi%C4%99cin&d=0&t=0


a. Są tu opisy geograficzne okolicy, oczywiście na pewno nie ma dokładnych opisów topograficznych wszystkiego, ale mniej-więcej rozpisane są miejscowości które ze sobą graniczyły i ważniejsze obiekty terenowe.

b. wytłuściłem punkty w których opis zawiera ważne dla Ciebie nazwy geograficzne i topograficzne oraz przydatne opisy różnego rodzaju.

c. Miasto, którego szukasz prawdopodobnie nie było wzmiankowane w średniowieczu (lub tuż po nim), bo nie ma o nim informacji w słowniku IHPAN  (baza słownika stworzona jest na dokumentach z tego okresu oraz ich opracowaniach). Słownik poza źródłami odnoszącymi się bezposrednio do danej miejscowosci ma również bazę haseł  pokrewnych z innych dokumentów w których wymieniane są nazwy geograficzne i topograficzne, istnieje więc mała szansa pominięcia informacji o tym że dana miejscowość istniała w Średniowieczu (i okresie tuż po nim).

d. Istnieje jeszcze ewentualność że miasto którego dzieje Cię interesują istniało pod inną nazwą i w słowniku nie ma źródeł mówiących o zmianie tej nazwy.

d. Gdybyś potrzebował pomocy w objaśnieniach i używaniu słownika IHPAN - pisz, pomogę w wolnej chwili. To samo tyczy się wyszukiwania innych źródeł w których możesz odnaleźć informacje które Cie interesują.
pozdrawiam.
D.
Zapisane
cpt. Nemo
R.I.P.
Pułkownik
*

Pomógł 27
Offline Offline

Wiadomości: 1032



Odpowiedz #8 : Marzec 13, 2013, 18:18:29


Będąc małym chłopcem mama opowiadała mi o zaginionym mieście


Tak mnie wzruszylo to zdanie ze bedziemy musieli na najblizszej  pragusowce puchar za to wychylic Uśmiech
Uśmiech
Zapisane

R.I.P
pavelock
Pułkownik
*****

Pomógł 50
Offline Offline

Wiadomości: 1422


prawdziwy patriota zna historię własnego kraju


Odpowiedz #9 : Marzec 13, 2013, 18:56:46

Rafał , mniej  więcej  wiesz  w  jakim  rejonie  to  miasteczko  mogło  się  znajdować , spróbuj  rozpatrzeć  te  tereny  przez  satelitę . Może  Geoportal lub  jakiś  inny . W  miejscach  gdzie  było  miasto  mogą   być  widoczne  z  góry  kontury  po  wykopach  fundamentowych  , rowach , polach  czy  innych  budowli .
 
Zapisane

prawdziwy patriota zna historię  własnego kraju
8total4
Kapitan
****

Pomógł 42
Offline Offline

Wiadomości: 448



Odpowiedz #10 : Marzec 13, 2013, 19:38:14

Zygmuntów - nazwa nadana prawdopodobnie na cześć któregoś króla Zygmunta. Było ich trzech ;-)
Zygmunt I Stary
Zygmunt II August
Zygmunt III Waza

obstawiałbym dwóch pierwszych, poczytaj czy w okolicy któryś nie był otoczony kultem i się nie wsławił czymś konkretnym..

W moich okolicach są nazwy miejscowości np. Aleksandrówka, Olbrachcice, itp.
To zwykle odnosi się do hołdu dla Władcy który lokował je, a dodatkowo sugeruje własność królewską.
Z czasem własność się mogła zmieniać oczywiście.

Słownik IHPAN akurat nie musi obejmować XVI i początków XVII w.

Miasto prawdopodobnie jeśli istniało to między XVI a XIX w., pod warunkiem że nie rozrysowano czegoś błędnie/nie pomylono nazwy itp.
pozdro.

Zapisane
rafal81
Porucznik
****

Pomógł 14
Offline Offline

Wiadomości: 365



Odpowiedz #11 : Marzec 13, 2013, 20:23:20

Jak wcześniej pisałem w aktach parafialnych pierwsza wzmianka o miasteczku jest z 1771 r. Co do nazwy pochodzi ona od imienia założyciela ZYGMUNTA SIEMIEŃSKIEGO.
Co do miejsca, to wiem gdzie to jest (+/-), okoliczni mieszkańcy również.
Dla mnie dziwne jest, że nie ma śladu po takim miasteczku z tyloma przywilejami. Na zdjęciach sat. nic nie widać. Ostatnio byłem tam z wykrywaczem, mając sygnał kopałem. Na głębokości ok. 40 cm wykopałem cegłę czerwoną oraz kawałki glinianych naczyń. Może to przypadek, ale to może być jakiś ślad.

P.S Total, jeśli gdzieś w jakichś dokumentach, kronikach trafił na informację dotyczącą KRZCIĘCINA byłbym wdzięczny.
Zapisane

"Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nie znajomości przeszłości"
8total4
Kapitan
****

Pomógł 42
Offline Offline

Wiadomości: 448



Odpowiedz #12 : Marzec 13, 2013, 20:49:05

Jak wcześniej pisałem w aktach parafialnych pierwsza wzmianka o miasteczku jest z 1771 r. Co do nazwy pochodzi ona od imienia założyciela ZYGMUNTA SIEMIEŃSKIEGO.
Co do miejsca, to wiem gdzie to jest (+/-), okoliczni mieszkańcy również.
Dla mnie dziwne jest, że nie ma śladu po takim miasteczku z tyloma przywilejami. Na zdjęciach sat. nic nie widać. Ostatnio byłem tam z wykrywaczem, mając sygnał kopałem. Na głębokości ok. 40 cm wykopałem cegłę czerwoną oraz kawałki glinianych naczyń. Może to przypadek, ale to może być jakiś ślad.

P.S Total, jeśli gdzieś w jakichś dokumentach, kronikach trafił na informację dotyczącą KRZCIĘCINA byłbym wdzięczny.


Rzadko nadawano miejscowościom nazwy od imion założycieli, nawet wśród szlachty. Wyjątkiem właśnie są miasta i wsie królewskie, ale nie upieram się że tak być nie mogło jak mówisz.

ps. Krzcięcina nie widzę w słowniku IHPAN, a co Cie interesuje?

Zapisane
rafal81
Porucznik
****

Pomógł 14
Offline Offline

Wiadomości: 365



Odpowiedz #13 : Marzec 13, 2013, 21:13:28

Zygmunt Siemieński dostał pozwolenie na lokację miasteczka na Sejmie Wielkim.
Odnośnie Krzcięcina to interesuje mnie wszystko co związane z miejscowością.
Zapisane

"Niezrozumienie teraźniejszości jest konsekwencją nie znajomości przeszłości"
8total4
Kapitan
****

Pomógł 42
Offline Offline

Wiadomości: 448



Odpowiedz #14 : Marzec 13, 2013, 21:27:28

nie dziwie sie że w tych czasach miasto nie przetrwało, ten okres to jeden z większych dziejowych "bałaganów", co utrudniało rozwój, starsze miasta miały juz wiele czynników ugruntowane i przez to dawały radę, z młodymi bywało gorzej.

Żadnych pozarów i chorób we wzmiankach?

Wiekszosciowo odpowiedziałeś sobie na zadane pytanie.
W 1816 r. nie znano jeszcze aparatu, więc na fotki miasta nie masz co liczyć ;-)
Sztych może jakiś by się gdzieś zapodział, ale hmm. one wszystkie wyglądają dla mnie tak samo Chichot

pozdro.
Zapisane
Strony: [1] 2 3 Do góry Drukuj 
Skocz do:  

Mazowieckie forum poszukiwaczy skarbów.

Pozycjonowanie tego serwisu zapewnia firma skuteczni.pl

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines